رئیس سازمان گسترش ضمن ارائه راهکار های ایجاد جهش در صنایع دریایی خبر داد
اختصاص 200 میلیون دلار برای تعمیرات کشتی
رئيس هيات عامل ايدرو با بيان اينكه روند فعاليتها در ايزوايكو (مجتمع کشتيسازي و صنايع فراساحل ايران) نشانگر تحول در اين شركت است، گفت: كشتي ايران-اراك که نخستين كشتي اقيانوسپيماي ساخت داخل است، در روزهاي آينده، به كشتيراني جمهوري اسلامي تحويل رسمي می شود.
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با اعلام برنامههاي ايدرو براي توسعه صنايع دريايي گفت: بالا بردن نرخ تعرفه براي کاهش خريد از خارج، استفاده از مشارکت خارجي و تامين منابع براي پروژههاي کشتيسازي، بهرهبرداري از حوضچه ساخت و تعمير کشتيهاي غولپيکر ايزوايکو تا پايان امسال از جمله راهکارهايي است که ميتواند باعث جهش صنايع دريايي کشور شود.
به گزارش بورس نیوز به نقل از اداره اطلاع رسانی سازمان گسترش ، مهندس هدايت در ديدار با اعضاي هياتمديره انجمن مهندسي دريايي ايران با بيان اينکه براي توسعه صنايع دريايي در كشور، چارهاي جز سپردن كار به شركتهاي داخلي و كاهش حجم سفارشهاي ساخت كشتي به خارج نداريم، افزود: براي كاهش میزان خريد شناور و ديگر تجهيزات دريايي قابل ساخت در داخل، آمادهايم از اهرمهايي مانند بالا بردن نرخ تعرفه استفاده كنيم؛ همچنان كه كارگروه توليد دولت اخيرا با افزايش تعرفه واردات واگن قطار از خارج موافقت كرد.
وي همچنين وضعيت شركتهاي كشتيسازي تابعه سازمان گسترش را رو به بهبود توصیف کرد و گفت : در كشتيسازي اروندان شناورهاي كروبوت (شناور چندمنظوره حمل بار و مسافر) ساخته و تحويل بهرهبردار شده و حل مشكلات كاتامارانهاي (شناور مسافربري تندرو) ناتمام نيز در مرحله نهايي است.
رئيس هيات عامل ايدرو با بيان اينكه روند فعاليتها در ايزوايكو (مجتمع کشتيسازي و صنايع فراساحل ايران) نشانگر تحول در اين شركت است، گفت: كشتي ايران-اراك که نخستين كشتي اقيانوسپيماي ساخت داخل است، در روزهاي آينده، به كشتيراني جمهوري اسلامي تحويل رسمي می شود.
هدايت همچنين از برنامه ايزوايكو براي تحويل دو فروند تانكر نفتكش طي 18 ماه آينده خبر داد و تصريح کرد: در نظر داريم با استفاده از روشهاي مختلف پيمان- مديريت (اجراي درصدي با مصالح) و حتي استفاده از مشاركت خارجي و تامين منابع، اين پروژه را نيز اجرا و نهايي كنيم.
وي به تشريح آخرين وضعيت حوضچههاي ساخت و تعمير كشتيهاي غولپيكر در بندرعباس پرداخت و گفت: در نظر داريم بخش تعميراتي اين حوضچه را تا پايان سال به نتيجه برسانيم كه در اين راستا، بيش از 200 ميليون دلار هزينه خواهد شد.
معاون وزیر صنایع و معادن با بيان اينكه طي كردن مسير مهندسي معكوس براي ارتقاي سطح فناوري، روندي پيچيده است، تاكيد كرد: رسيدن ايران به سطح يك كشور سازنده كشتي، صرفا با بهرهبرداري از حوضچه خشك و امكانات سختافزاري ممكن نميشود و بايد به استانداردهاي لازم نيز دست يابيم.
هدايت سياست سازمان گسترش در حوزه كشتيسازي را «نگاه تخصصي به مسأله» توصيف كرد و گفت: در اين جهت، بايد كل روندهاي زيرساختها، ساخت، بهرهبرداري، دانش و مديريت پروژهها را در يك مجموعه ببينيم تا در صنعت دريايي، پيشرفت كنيم.
هدايت در پایان تاکید کرد : در صنعت دريايي و ديگر صنايع، تا زمانيکه مسوولان به توان داخلي اعتماد نكنند و سفارشها به سازندگان داخلي داده نشود، روند توسعه زيرساختها و فعاليتها نيز سرعت نخواهد گرفت.