نمايش پست تنها
قديمي June 19th, 2010, 09:56   #1658
lastnight19
Senior Member
 
lastnight19's Avatar
 
تاريخ عضويت: Sep 2007
محل سكونت: چند کیلومتر اونور تر از خونمون
ارسالها: 4,313
تشکر: 2,704
تشکر از ايشان: 15,997 بار در 3,978 پست
lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)lastnight19 (سطح 9)
ارسال پيغام بوسیله Yahoo به lastnight19
0

تاثير تمركز توليد تندر بر سهام دو خودروساز بزرگ

پایان ماهیگیری از آب گل آلود

این تصمیم قبل از واگذاری بلوک سهام دو خودروسازدر بورس، می تواند جلوی حرف و حدیثهای همیشگی از جمله عدم حمایت ارگانهای دولتی پس از واگذاری سهام شرکتها را از میان بردارد؛ چون فضای کار قبل از واگذاری کاملا شفاف شده و خریداران می توانند با دخالت این پارامتر نسبت به تصمیم گیری صحیح اقدام کنند.

در هفته گذشته در خبرها آمده بود که سرانجام پس از مدتها تولید خودروی تندر 90 در یک خودروساز ایرانی متمرکز می شود و این نقطه پایانی بر منازعات چند ساله تولید این خودرو خواهد بود .

این پایان شاید مورد پسند برخي و یا مورد انتقاد برخی ديگر از فعالان این صنعت باشد اما تبعات خاص آن براي هر دو خودروساز مثبت است.




تبعات فنی یک تصمیم

تولید تندر 90 در دو خودروساز بزرگ ایرانی (سایپا – ایران خودرو) با طرفیت قرارداد شرکت رنو پارس انجام می شد اما از ابتدا به دلیل تولید خودرو در دو شرکت، طرف فرانسوی با استفاده از ترفندهای مختلف سعی در ایجاد اختلافاتی بین دو خودروساز داشت به طوریکه هیچ گاه این دو طرف ایرانی در سر میز مذاکره با یک نگاه متحد به استقبال طرف فرانسوی نروند و از این باب طرف فرانسوی مدام امتیازات جدیدی بگیرد که تا حدی هم موفق بود؛ اما این تمرکز تولید در گروه خودروسازی سایپا و با عاملیت پارس خودرو، پایانی برای این ماهیگیری از آب گل آلود است.

از سوی دیگر ایران خودرو در صورت های مالی ارایه شده به بورس تهران برای سال 1389 تولید 720 هزار دستگاه خودرو در نظر گرفته که سهم تندر 90 در این میان تنها 35000 دستگاه بوده یعنی حدود 5 درصد.

پس تندر 90 در سبد محصولات ایران خودرو جایگاه استراتژیک نداشته است و بر بودجه این شرکت هم تاثیر زیادی ندارد چون در سال 89 تولید سمند را 49 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده است .

به عبارت دیگر ایران خودرو که در سال 88 تنها 3160 خودروی تندر 90 در شش ماه تولید کرده، خود با عنایت به مشکلات تولید این خودرو در پیش بینی بودجه سال 89 تولید تندر را 46درصد کاهش داده و با افزايش 49درصدي تولید سمند، این خلا را پر کرده بود و حالا با حذف تولید تندر 90 تنها 5درصد از سبد محصولات تولیدی خود را دچار تغییر می بیند.

در مقابل، پارس خودرو که عامل سایپا در تولید تندر 90 است در سال 88 حدود 280 هزار دستگاه خودرو تولید کرده که سهم تندر90 از آن تنها 25 هزار عدد بوده و در سال 1389 هم پیش بینی تولید 320 هزار خودرو انجام شده که سهم تندر 90 از آن 48000 است.

به عبارت دیگر 15درصد از محصولات تولیدي سایپا را تندر 90 تشکیل می دهد یعنی از ابتدای سال 89 و در بودجه 89 پارس خودرو درست بر عکس رقیب افزایش 70 درصدي تولید تندر 90 را پيش بيني كرده که بیانگر دیدگاه مثبت مدیران این خودروساز به تولید تندر 90 است.

بدین ترتیب، از این پس پارس خودرو می تواند با عقد قراردادهای متمرکز و بزرگتر با قطعه سازان در فضایی بدور از جنجال و هیاهو، به کاهش قیمت تمام شده از طریق کاهش قیمت قطعات بپردازد و حاشیه سود تولید این خودرو را بهبود بخشد.

همچنین تمرکز خدمات پس از فروش و از میان رفتن اختلاف قیمت در بازار آزاد در بین محصولات تولیدی پارس خودرو و ایران خودرو، از دیگر تبعات مثبت این تصمیم است.




واگذاری خودروسازان و تندر 90

از سوی دیگر، این تصمیم قبل از واگذاری بلوک سهام دو خودروسازدر بورس، می تواند جلوی حرف و حدیثهای همیشگی از جمله عدم حمایت ارگانهای دولتی پس از واگذاری سهام شرکتها را از میان بردارد؛ چون فضای کار قبل از واگذاری کاملا شفاف شده و خریداران می توانند با دخالت این پارامتر نسبت به تصمیم گیری صحیح اقدام کنند.
__________________
دیگه چه خبر؟
lastnight19 آفلاين است پاسخ با نقل قول
2 تشکر کننده از lastnight19: