یک صنعت و یک نگاه
صنعت حمل و نقل در خط مقدم تأثیر پذیری هدفمندی یارانه ها
بازدهی این صنعت از ابتدای سال تا کنون 20 درصدی گزارش شده است که ازمیانگین بازدهی بازار بسیار کمتر است.
صنعت حمل و نقل دارای شاخه های زیادی است که از آن جمله می توان به حمل و نقل ریلی ،هوایی ،دریایی،و....اشاره کرد از جمله عوامل موثر در افزایش درآمد این صنعت در مجموع می توان به رونق اقتصادی اشاره داشت .
به عبارت دیگرهر گاه اقتصاد از رونق برخوردار باشد حجم مبادلات کالا نیز به تبع آن افزایش پیدا می کند افزایش حجم تجارت نیز رشد حمل و نقل و در نهایت افزایش درآمد شرکتهای مرتبط با این گروه را داراست.
در کشور ما نیز به لحاظ موقعیت استراتژیک و موقعیت اقلیمی صنعت حمل و نقل از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار است حتی اگر به تاریخ نیز نگاهی شود می بینیم که بسیاری از مسیرهای اصلی تجارت در دنیا از کشور می گذشت از سوی دیگر ایران به لحاظ دارا بودن منابع غنی معدنی نیزعلاوه بر نفش انتقال می تواند با تجارت محصولات خود نیز موجب رشد صنعت حمل و نقل را فراهم سازد اما از آنجا که زیر ساخت های لازم برای این پیشرفت به دلایل گوناگون هنوز فراهم نشده این صنعت در کشورمان علی رغم مزیتهای مذکور هنوز نتوانسته سهم قابل توجهی از حجم تجارت جهانی را بخود اختصاص دهد البته گفتنی است در سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی در زمینه حمل و نقل دریایی و همچنین انواع حمل و نقل های زمینی حاصل شده که این امید را زنده می کند که در سالهای آینده ایران در این زمینه نیز جزو کشورهای صاحب نام باشد
.به گزارش بورس نیوز در حال حاضر در کشورمان شرکتهای وجود دارند که در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند که برخی از مهمترین آنها نیز در بورس پذیرفته شده اند.
گفتنی است صنعت حمل و نقل در بورس شامل 4 نماد باشد که در 3 طبقه دسته بندی شده اند.بازدهی این صنعت از ابتدای سال تا کنون 20 درصدی گزارش شده است که ازمیانگین بازدهی بازار بسیار کمتر است.
گفتنی است حمل و نقل پتروشیمی با بازدهی 57 درصدی رتبه اول را بخود اختصاص داده و در مقابل کشتیرانی با 20 درصد بازدهی بدترین عملکرد را از خود نشان داده است.
به گزارش بورس نیوز در این صنعت از ابتدای سال تا کنون تنها نزدیک به 100 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفته است.که سهم نماد کشتیرانی از سایرین بیشتر بوده است.
در خصوص گزارش عملکرد نمادهای این صنعت نیز لازم به ذکر است تاید واتر در مدت 9 ماه توانسته 84 درصد از پیش بینی سود خود را پوشش دهد البته تاید واتر در سال گذشته و در مدت مشابه 294 درصد پیش بینی سود خود را محقق ساخته بود (عملیاتی و غیر عملیاتی) این یعنی افت قابل توجه عملکرد در تاید واتر که این مورد نیز کاهش 50 درصدی قیمت این سهم در سال جاری کاملاً تاثیر خود را در بورس نشان داده است.
اما شرکت حمل و نقل پتروشیمی توانسته با پوشش 81 درصد پیش بینی سود خود در مقطع 9 ماه نسبت به پوشش 76 درصدی پیش بینی سود در مدت مشابه سال گذشته بهبود عملکرد داشته باشد.
از سوی دیگر کشتیرانی همچنان نتوانسته به آرامش دست یابد بنابر آخرین گزارشی که این شرکت روانه بورس کرده میزان سود خود از عملیات حمل و نقل را تنها 2 ریال اعلام داشته و با احتساب سود حاصل از سرمایه گذاری ها سود این شرکت از 94 ریال به 71 ریال کاهش یافته است
در پایان گفتنی است بی شک هدفمندی یارانه ها و حذف یارانه حاملهای انرژی در نهایت به صورت مستقیم به زیان این صنعت خواهد بود لذا این صنعت را می توان خط مقدم طرح تحول دانست.